Liečba

17.02.2021

Liečba cukrovky vzniknutej počas tehotenstva spočíva:

  • v kontrole kompenzácie cukrovky (t. j. samokontrola glykémie zo strany pacientky a vyšetrenia krvi)
  • v diétnych opatreniach
  • v liečbe inzulínom, ak je to nevyhnutné

Samokontrola cukrovky

Budúca matka musí (aj bez ohľadu na cukrovku) okamžite prestať užívať alkohol a fajčiť. Okrem toho musí svoju cukrovku udržiavať dostatočne kompenzovanú.

To znamená, že dodržiava predpísanú diétu a primerane sa hýbe. Tehotná by si tiež mala odsledovať, či jej hmotnosť narastá postupne a primerane.

Cukor v krvi si kontroluje samotná matka. Počet dní, keď si treba cukor zmerať, odporúča lekár na základe stavu pacientky. Najčastejšie sa meria obdeň.

Cukor v krvi sa udáva milimóloch na liter krvi (mmol/l). Cieľová hladina glykémie u tehotných žien je nalačno do 5,3 a dve hodiny po jedle by hodnota nemala prekročiť 6,7 milimólov na liter.

Odporúča sa merať za deň 4 hodnoty - aspoň 1x do týždňa - nalačno, 1 hodinu po raňajkách, 1-2 hodiny po obede a/alebo po večeri.

Ciele liečby: ráno nalačno: do 5,5 mmol/L, 1 hodinu po hlavnom jedle: do 7,2 mmol/L, 2 hodiny po hlavnom jedle do 6,6 mmol/L.

Pre pacientky s gestačným DM liečené diétou zdravotná poisťovňa uhrádza  testovacie prúžky na stanovenie glykémie glukometrom 50 ks 1x za 4 mesiace. 

Počet dní, kedy treba glykémiu merať, odporúča ošetrujúci lekár na základe zhodnotenia klinického stavu. Namerané hodnoty si má pacientka prehľadne zapisovať a má priniesť záznamník a glukomer ošetrujúcemu lekárovi.

Raz za mesiac sa kontroluje pri odbere zo žily hladina tzv. glykovaného hemoglobínu (HbA1c). Je to ukazovateľ toho, ako sa cukrovka liečila za posledných 6 - 8 týždňov. Norma je do 6,0 %.

Vo väčšine prípadov postačujú na liečbu tehotenskej cukrovky diétne opatrenia a dostatok pohybu. Niekedy napriek dodržiavaniu tejto liečby sú hodnoty glykémie vyššie, než je norma. V tomto prípade je nevyhnutná liečba inzulínom. Nutnosť liečby (vrátane inzulínu) pri typickej cukrovke vzniknutej počas tehotenstva sa končí pri pôrode, ale dodržiavať správnu životosprávu je užitočné aj potom, lebo výrazne znižuje riziko rozvoja cukrovky 2. typu, ktorým sú tieto ženy v budúcnosti ohrozené.

Diétny režim pri tehotenskej cukrovke

Základom diéty je úprava príjmu cukrov, ktoré majú vplyv na hladinu krvného cukru (glykémiu).

Diéta vyžaduje vylúčenie všetkých potravín a nápojov obsahujúcich jednoduché cukry ako sú biely a hnedý cukor (repový a trstinový), med a hroznový cukor. Jednoduché cukry sa vyskytujú aj v kečupe, paradajkovom pretlaku, horčici, majonéze, dressingoch, nealkoholickom pive, zaváranej zelenine, ale aj v paštétach, údeninách a instantných produktoch. Zradné cukry má aj tmavé pečivo farbené karamelom (napr. Celozrnný toastový chlieb), susšné alebo kandizované ovocie, džúsy, rybičky v paradajkovej omáčke a pod). Neodporúča sa konzumovať sacharózu, glukózu ani fruktózu, ktoré sa často pridávajú do potravín, preto treba čítať etikety výrobkov. Čerstvé ovocie sa môže konzumovať v primeranom množstve, aj keď obsahuje voľné cukry. Ovocie sa nemá jesť s hlavným jedlom ani ako druhá večera a je potrebné ho vážiť.

Neodporúčajú sa umelé sladidlá, ktoré sú súčasťou väčšiny "dia" alebo "light" výrobkov. Sú to chemické látky, o ktorých vplyve na plod nemáme dosť informácií a môžu byť potenciálne rizikové. Potraviny označené "bez cukru" alebo "bez pridaného cukru" často obsahujú umelé sladidlo alebo glukózový sirup.

Interval medzi jednotlivými jedlami by mal byť dvoj- až trojhodinový. Nemal by byť kratší než 2 hodiny a ani dlhší než 4 hodiny.

Škroby (polysacharidy) sú obsiahnuté predovšetkým v pečive a ďalších prílohách (zemiaky, ryža, cestoviny atď). Z čreva sa vstrebávajú pomalšie a nezvyšujú glykémiu v takom rozsahu a tak rýchlo ako jednoduché cukry. Polysacharidy nie je možné zo stravy vylúčiť (vo výžive sú rovnako dôležité ako tuky a bielkoviny, inak by strava nebola vyvážená), ale ich príjem je nutné rozdeliť do viacerých denných dávok.

Mlieko a mliečne výrobky (syry, jogurty a pod) sa neodporúčajú na raňajky, ale odložiť na inú dennú dobu. Neodporúčame nízkotučné mliečne výrobky pre ich malú výživovú hodnotu.

Odporúčaný príjem cukrov vo všetkých skonzumovaných potravinách za deň je medzi 200 až 250g. Nedostatočný príjem sacharidov (pod 200 g) vedie k tvorbe ketolátok, ktoré pôsobia nepriaznivo na účinok inzulínu. Súčasťou každého hlavného jedla by mala byť zelenina. Časť sacharidov by teda mala byť v prílohe a časť v zelenine. Veľmi dôležitá je pravidelnosť a nevynechávanie jedál. Organizmus tehotnej ženy s cukrovkou ťažko zvláda príliš dlhé obdobia bez jedla, preto sa odporúča jesť aj druhú večeru. Pridlhý interval medzi večerou a raňajkami môže viesť k tvorbe ketolátok. Tie sa potom objavia v rannom moči a signalizujú nočné hladovanie. Druhá večera by mala obsahovať najmä dlhé sacharidy - vhodný je napríklad biely jogurt alebo hrnček mlieka s kúskom pečiva.

Diéta nesmie viesť k hladovaniu a chudnutiu. Obsah sacharidov zistíte z tabuľky sacharidov.

Tuky a bielkoviny v strave nemajú priamy vplyv na glykémiu, ale tiež sa majú konzumovať v primeranom množstve.

Odporúčajú sa neochutené vody, minerálky, nesladené čaje, aj ovocné čaje z vrecúšok. Fľašu vody si môžete dochutiť šťavou z jedného citróna. Nie sú vhodné ovocné sypané čaje pre vyšší obsah sušeného ovocia. Džúsy nie sú vhodné. Mlieko sa počíta do celkového príjmu sacharidov. Káva sa môže piť. Je možné pridať do kávy tekutú smotanu, ale smotana v prášku obsahuje cukor.

Príklady ideálneho jedálnička:

Raňajky

Ráno je najvyššia hladina tehotenských hormónov a z toho dôvodu je najťažšie udržať glykémiu v norme práve po raňajkách.

  • Vhodnými raňajkami sú celozrnný chlieb alebo pečivo (60 - 80 g) natreté maslom (nie nátierkovým) alebo kvalitným margarínom, kvalitná šunka (napr od kosti), vajíčko a zelenina.
  • Pri vyššej glykémii je potrebné zmenšiť porciu raňajok a jesť o ďalšie dve hodiny.
  • Na raňajky sa nemajú jesť müsli a iné sladené cereálie, ovocie a džúsy, buchty, bábovky a iné sladké pečivo vrátane croissantov; treba vynechať mliečne výrobky, mliečne kaše, údeniny, marmelády (vrátane dia marmelád) a nekonzumovať pečivo ofarbené karamelom

Desiata a olovrant

  • Vhodnou desiatou a olovrantom je napríklad ovocie (polovica stredného kusu) spolu so 150 g bieleho jogurtu alebo tvarohu, 1 lyžicou orechov a 1 lyžicou nesladených vločiek alebo 1 lyžicou kukuričných lupienkov bez cukru.
  • Vhodné je tiež 40 g pečiva s maslom/margarínom, zeleninou a syrom.
  • Ak bude na desiatu/olovrant iba ovocie, odporúča sa malé ovocie

Obed a večera

  • Vhodným obedom alebo večerou je teda chudé mäso alebo ryba alebo strukoviny (cca 150 g v uvarenom stave), zelenina a ako príloha cca 200 g zemiakov alebo 150 g varených cestovín alebo 150 g varenej ryže.
  • Súčasťou by vždy mala byť zelenina. Nie je vhodné, aby celá porcia bola obsiahnutá iba v prílohe. Porciu sacharidov je vhodné rozdeliť medzi tradičnú prílohu (zemiaky, ryža) a zeleninu.
  • Nevhodné sú smažené jedlá (hranolčeky, vyprážaný syr, rybie prsty...), obzvlášť ak sú pripravované z polotovarov.
  • Úplne nevhodné (so zaručene vysokou glykémiou po jedle) sú jedlá z fastfoodov (hamburgery, bagety, nekvalitné pizze). Obsahujú veľké množstvo voľných cukrov a tukov.
  • Problematické sú jedlá ako knedľa a omáčka - prípustné sú 2 - 3 zemiakové knedle so symbolickým množstvom omáčky (1 - 2 lyžice, nesmie byť dosladená), rovnako ako kapusta nesmie byť prisladená (pozor, kupovaná sterilizovaná kapusta je tiež sladená).
  • Pokiaľ sa stravujete v reštaurácii, dajte si pozor na omáčky (bývajú dosladené), pizzu (paradajkový základ býva sladený) a čínsku alebo inú ázijskú kuchyňu, pretože sa používajú sójové, rybie a iné, často sladené omáčky a dochucovadlá.

Druhá večera

  • Malé jedlo pred spaním je povolené
  • Môže sa piť mlieko či iný nesladený mliečny výrobok a kúsok pečiva.
  • Ovocie je menej vhodné.

Fyzická aktivita

Najväčší význam má pohyb ráno, keď je najvýraznejšia inzulínová rezistencia, čím sa najlepšie ovplyvní glykémia po raňajkách. Je nevhodné po raňajkách znova spať, lebo to samo osebe môže zvýšiť glykémiu a nemusí byť prítomná diétna chyba. Najprirodzenejší pohyb je chôdza. Dá sa zakomponovať do režimu dňa, napr. ako cesta do práce. Je vhodné aj plávanie a individuálne cvičenie, najlepšie so zameraním pre tehotné ženy.

Kontaktné športy a beh nie sú vhodný druh pohybu.

Liečba inzulínom

Pre liečbu inzulínom sa lekár rozhodne vtedy, ak bola glykémia po jedle opakovane vyššia ako 7,0 mmol/l alebo bola nalačno vyššia ako 5,6 mmol/l. Liečbu inzulínom treba prijať, pretože ak sa nevyskytovali diétne chyby, ďalšie obmedzenia v strave by neprospeli ani matke ani dieťaťu.

Liečbu inzulínom pacientka zvládne aj počas pobytu doma, nemusí byť prijatá do nemocnice.

Liečba po pôrode

Ak je používaná, liečba inzulínom sa postupne ukončuje. Zdravý spôsob stravovania a pohyb je potrebné zachovať, aby sa eliminovalo riziko vzniku cukrovky v nasledujúcom období.

  • Po porôde sa zopakuje glukózotolerančný test po 3-6 mesiacoch
  • Pri ďalšom tehotenstve je potrebné glukózotolerančný test urobiť už počas prvého trimestra, v 24. a 30. gestačnom týždni.
  • Od veku 40 rokov sa odporúča pravidelne absolvovať glukózotolerančný test